Budapest, egy közel negyvenéves fényképezőgép szemével
Instant nosztalgia, avagy: egészen más az élményfaktor turistaként, ha filmre fotózol.

000017.JPG

Izgatottan vártam a ma délutánt, hogy kézbe vehessem az előhívatott negatívot. Izgatottságom oka egyrészt annak volt betudható, hogy a tekercsen rejlő képek egy számomra fontos és kedves utazás emlékeit őrzik, másrészt annak, mert ez volt az első japán fotómasinám teszttekercse, így benne volt a pakliban, hogy minden kép odavész – de szerencsére nem így lett!

Korábban írtam már róla, hogy nemcsak dísznek jók a régi fényképezőgépek, hanem nagyon is érdemes elővenni, leporolni és használni őket. Bár a siker sosem garantált, hiszen legutóbbi alkalommal unokaöcsémnek sikerült úgy ráülnie a Smenámra, hogy a tekercset összeorigamizta a szovjet kameracsoda, így bevallom, picit félve álltam neki kísérletezni egy új fényképezőgéppel.

budapest.jpg

Az eredmény pedig magáért beszél szerintem – elvégre csak egy japán termékről beszélünk, a félelmet nem ismerő turistafotósok szülőhazájáról, vagyis arról az országról, amely ma is a fotózás fellegvárát jelenti. Bizonyára számukra is kedvelt gép lehetett az általam is birtokolt, '79-ben bemutatott Minolta Hi-Matic AF, amivel csak exponálni kell a felhúzás után, hiszen minden teljesen automata; a fénymérést, a fókuszálást, a rekesz- és záridőállítást is a gép végzi helyettünk.

budapest_1.jpg

A fotók – témáikat tekintve – a budapestieknek nem fognak túl sok újat mutatni, hiszen a "kötelező turistahelyeket" jártuk mi is körbe az utolsó szép őszi napon. És igazából itt fejteném ki, mit is értek instant nosztalgia alatt: a kirándulás novemberben volt, a tekercs viszont csak mostanra telt meg, és került előhívásra. Nem egészen két hónap telt el összesen a befűzése óta, mégis, az az élmény, hogy nem egy LCD kijelzőn látod, amit épp az imént fotóztál, hanem ennyivel utána, rögtön visszarepít a napsütötte, őszi Budapestre a havas-szeles januári hétköznapokból. 

Bár vittem magammal digitális fényképezőgépet is, az azzal készült képekre sosem tudok úgy tekinteni, mint ezekre a sokszor kevésbé jól sikerült képkockákra. Talán pont amiatt a mágikus várakozás miatt, ami alatt az ember el is felejtheti, mit is tartott annyira érdekesnek, hogy a 24 képkockából egyet rááldozzon. Érdemes tehát modern fényképezőgépcsodáink mellé egy régi filmes masinát is becsempészni, mert egészen más oldalát mutatja meg az emlékképeknek.

000021.JPG

Úgy gondolom, hogy a múlt felfedezése, felidézése sokkal érdekesebb, ha az ember nem egyedül teszi ezt. Ezért létrehoztam a Retrográf Blog Facebook-csoportját, ahol Te is megmutathatod, milyen emlékeket, emlékdarabokat őrzöl, ha pedig esetleg filmre is fotózol, örömmel venném, ha megosztanád a csoportban a képeid! Kattints ide a csoport eléréséhez!

000018.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://retrograf.blog.hu/api/trackback/id/tr1814532674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Viszlát és kösz a halakat 2019.01.04. 12:29:23

Soha nem értettem miért jó 2 hónappal később látni azt ami készült miután kifizetett érte az ember párezer pénzt.

Autóból is a kurblisat szereted vagy azért induljon kulcsfordításra?

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2019.01.04. 12:43:30

@Viszlát és kösz a halakat: egyszerű. Sokáig csak ez létezett. Én sem dobtam ki a filmes gépeket. A garantáltan használható eredmény érdekében az ISO 200-as filmekkel használtam. sőt, már kezdett leáldozni a filmes korszaknak, amikor félárra leakciózva megvettem egy fixfókuszos félautomata gépet (ti. a filmet kézzel kell továbbítani, visszatekerni). Egy évre rá magam javítottam az exponálógomb rugóját. Természetesen volt ettől komolyabb gépünk is, ezt pedig azért írtam le, hogy lásd, nem mindenki úgy él, hogy a legjobbat, legmodernebbet hajszolja. aki szeret alkotni, annak az is öröm, ha saját maga meg tudja javítani, amit használ, netán a másét is. Sokan vannak és lesznek, akik ennek a jelentőségét nem érzik át.
A maira áttérve: Fuji kompakt és ugyancsak Fuji bridge gépem van. Az előbbi járt szervizben, és bár nem volt olcsó művelet, ott azt mondták, rég lebeszéltek volna a javításról, ha tudtak volna normális árban legalább ennyire jó gépet. Kinek mi mit ér meg. Nálam megmarad a régi, megmarad a két digitális, a tárgyfotókra pedig jó a telefon, amivel tudom is szerkeszteni a képeket.

Viszlát és kösz a halakat 2019.01.04. 13:03:43

@Névtelen betelefonáló: "Sokáig csak ez létezett."

Mint a kurblis autó. Meg a VHS magnó. Meg a tárcsás telefon és hasonló mosógép.

"Én sem dobtam ki a filmes gépeket."

Én se, de attól még sok értelme nincs drága filmmel etetni majd előhívatással szórakozni. Nyilván lehet hipszterkedni, én is ellőttem egy tekercset a távmérős FED-el a poén kedvéért de azért ez az egész leginkább a macerát adja hozzá a fotózáshoz a "hüderetrovagyok" érzés mellett.

A posztban beszereplő képekhez semmit nem tett hozzá, hogy filmre készültek. Ugyanilyenek vagy jobbak lennének egy olcsó kompakttal vagy egy közepes telefonnal is.
Valami szuper természetforó diára az OK, ott van valami indok, de ilyen turistakattogtatásnál tök értelmetlen filmre lőni hogy aztán be lehessen szkennelni és feltenni a netre, hogy filmre készült :)

TBone 2019.01.04. 13:21:30

@Viszlát és kösz a halakat: Nekem azt adja hozzá, hogy a filmre készült képeket sokkal jobban becsülöm. Előhivatom, és albumban vannak, a gyerekek állandóan előveszik az albumokat, imádják lapozgatni. A digitális gépel készült több ezer kép ott van a meghajtón, soha egyszer nem néztük őket vissza.
Nem kell azon agyalni, hogy mikor jön ki egy újabb gép a sorozatból, mert azon több a megapixel, és a gép vezérelte csilli-villi. Azzal a géppel kell megoldani, hogy jó képet készítsek, ami a kezemben van, és csak a saját tudásomon múlik, hogy jó képet alkotok-e vagy sem.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.01.04. 13:37:49

@Viszlát és kösz a halakat: +1.

Egy teljesen automata géppel filmre fotózni ma egyszerű pazarlás. Ugyanis éppen a fotózás lényegét hagyja ki a fotós a folyamatból: a rekesz és a záridő állításával a kép elemeinek, jellemzőinek változtatási lehetőségét – azaz a kreatív fényképezést. Ezeket a fotókat egy mobillal elég lett volna elkészíteni.

A posztból kimaradt az egyik lényeges elem: ez a szórakozás a posztolónak kb. 8-10 000 Ft-jába fájt. 24 képért. (Egyébként létezik 36 "kockás" film is, csak pár százassal drágább...)

@TBone: Digitális fotókat is ki lehet nyomtatni, elő lehet hívatni ugyanúgy, így albumba is pakolhatók. ;)

A fent leírtak ellenére magam nem temettem el a filmes fotózást, de a helyén érdemes kezelni. Érdemes fotózni vele, de próbáljuk meg figyelembe venni az adott film jellemzőit (színvilág, érzékenység stb.) és jobban tervezzük meg a képeket. Turistáskodásra tökéletes lehet a mobil is (de nyilván, a kreatív fotózáshoz már fényképezőgép kell), filmet ilyen témákra használni csak macera és ráfizetés.

Azért a posztolónak további sok sikert és szép fényeket kívánok! ;)

octy 2019.01.04. 13:47:05

"A digitális gépel készült több ezer kép ott van a meghajtón, soha egyszer nem néztük őket vissza."

Ez így van!
Ahhoz sincs kedvem hogy nekiüljek és kitöröljem azokat amelyek nem sikerültek jól. Baromi sok idő lenne az is.

TBone 2019.01.04. 13:56:18

@Fotósképző: Én is kizárólag a családi képeket készítem filmre.
Igen, a digitálisat is ki lehet nyomtatni,de az egy extra macera. A filmet csak beviszem, és következő héten meg is van.

Az én filmes gépem kicsit többe fájt nekem. Csak az objektív volt egy kezdő tükörreflexes váz ára.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.01.04. 14:06:26

@TBone: A digitális fotókat is _ugyanúgy_ elő lehet hívatni, mint a filmre készült fotókat. Beadod a fotólaborba pendrive-on és ennyi. De, mivel a filmet előtte még elő kell hívni, az a plusz macera és ár.

Drága és olcsó objektívet is lehet venni minden géptípushoz. A képkidolgozás szempontjából ennek nincs jelentősége.

Ja, és éppen a családi fotózásnál jön jobban egy digitális gép, mivel sokkal több képet készíthet azzal az ember, így több emlék készül. A film inkább nyugodtabb, átgondoltabb projektekre, művészi alkalmazásra megfelelő, éppen a drágasága miatt.

Sesquatch Hegyi 2019.01.04. 15:12:18

szegény bloggert már sokan lehordták.
Én csak annyit tennék hozzá, hogy a legtöbb felhős fotóalkalmazás (mint pl a Google Photos) pont arra fókuszál, hogy a sok tizezer fotóból előbányásszon az adott napon relevánsakat. Pl:
- egy csomószor kapok üzenetet, hogy "ezen a napon történt x éve" , és egy kis ízelítőt, az adott napon történt fotókból.
- nagyobb kirándulások, ünnepek után automatikusan készít egy videós összeállítást, ami a legtöbbször egészen nézhető és nulla ráfordítást igényelt.
- mostanában kaptam egy automatikusan elkészült "milyen gyorsan nőnek" kis videót a két gyerekem legjobb képeiről. Megint csak nulla ráfordítással.
Albumkészítés: mi rögtön bepakoljuk a legjobban sikerült családi fotókat egy "család" albumba, ami automatikusan meg van osztva a nagyszülőkkel: ha új kép kerül beléjük, megy az automatikus üzenet a szülőknek.
A nyomtatni kellene, akkor kb 2 perc alatt lehet összeválogatni a legjobb képeket amit utána 1 hét múlva meg is kapsz postán. Nyilván nem olyan mint az egy hét alatt összeszerkesztett, de gyorsan készen van.

Treff Bubi 2019.01.04. 15:23:37

Szép színek. Volt utómunka, vagy ezek a tiszta OOC fotók?

Retrográf 2019.01.04. 15:55:08

Kedves Hozzászólok! Köszönöm mindenkinek a kommenteket. Igyekszem válaszolni, illetve kiegészíteni pár dolgot. Tegezni fogok mindenkit, ezért elnézést, ha esetleg valakit zavarna.
@Viszlát és kösz a halakat valóban, igazad van, hogy nem ad semmit hozzá a képekhez, hogy filmre lett fotózva. Ez egyszerűen élményt ad, egy olyat, amire vagy vágyik valaki, vagy nem, ez ízlés kérdése, viszont egyetértek @TBone -al, valóban többre becsüli ezeket az ember, nem kerülnek a meghajtó mélyére.
@Fotósképző először is abban igazad van, filmre fotózni nem gazdaságos, de messze nem 8-10 000 forintomba került, ennél azért jóval olcsóbb szerencsére. Mindamellett, mint minden hobbinak, ennek is ára van, ha "ingyen" akarok fotózni, ott a telefonom, illetve a digitális tükörreflexes gépem, használom is mindkettőt napi szinten, csak épp másra. Eddig teljesen manuális gépekkel fotóztam (Smena Symbol, Kiev4, Praktica BMS), ezt kimondottan "lazításképp" próbáltam ki. Azért erről írtam, mert az olvasók nagy része - gondolom - nem rendelkezik fotós tudással, nem is feltétlen ajánlanék például egy Zenit-E-t arra, hogy az ember ismerkedjen ezzel a világgal, mert több kudarc fogja érni, mint siker (erről lehet írok később egy külön cikket is). Egy mondatban magamról: én valamennyi fotós tudással kezdtem el filmre fotózni, pont azért, hogy átérezzem egy exponálás súlyát, mert digitális géppel (vagy akár telefonnal) körülbelül 20 másodperc alatt elfotóz az ember egy tekercsnyi képkockát.
@Treff Bubi Fujinál lett scannelve, én nem nyúltam hozzá utólag a fotókhoz.
Összegezve tehát, én úgy gondolom hogy a filmes fotózást lehet szeretni, meg izgalmasnak találni, meg lehet nem szeretni és macerásnak találni. Én például sosem tudnék gobelinezni, de ha valaki ebben találja meg magát, szerintem az egy remek dolog, kellenek hobbik az ember életébe. :)

Szabványok 2019.01.04. 16:36:09

@Viszlát és kösz a halakat: Az ember másképp fotóz filmre, mint digitálisra.
A digitálissal nyomja mint süket a csengőt, ingyen van, majd válogat. (Aztán persze nem válogat és a haveroknak mutat 1000 darab szinte egyforma képet egy délutáni sétáról a barátnőjével.)
A filmmel mivel pénzbe kerül és főleg nem látja az eredményt, gondolkodni *kell*. Fejben, keresőben megkomponálni a képet. Elképzelni, milyen lesz az kész képnek. Ki kell találni, mire állítsa az élességet, milyen gyújtótávolsággal, milyen blendével, milyen záridővel fényképezzen. Ilyenkor nem kattogtat ész nélkül, hanem elképzeli azt a néhány képet, beállít mindent, nagyon gondosan kiválasztja az exponálás pillanatát, nincs olyan, hogy 10fps-sel lövök másodpercekig, hanem figyelni kell az arckifejezést, mosolyt, ugrást, hátteret, mindent.
Az eredmény sokkal kevesebb, de gondosabban elkészített kép. Előhívás után nem ér meglepetés. Hiszen az van a képen, amit elterveztem. Ha még sem stimmel valami, akkor azt jól meg kell figyelni, el kell gondolkozni, meg kell jegyezni és a következő alkalommal nagyon odafigyelni, hogy a barátnő orrának árnyéka ne nézzen ki olyan hülyén, a haja szépen csillogjon, alakja szexis legyen, a szeme is mosolyogjon, ne egy lila házfalról visszaverődő fény rontsa el az árnyékok színét, stb.

Összefoglalva a digitális gépnél nyom az ember sok-sok képet, de nem kell tudatosnak lenni. Otthon legfeljebb válogatni lehet már, de objektívet cserélni, másik hátteret választani már nem.

Igen van hasonlóság az autóval. A régi autóval tudni kell autózni. sok mindenre figyelni kell, időben visszatolni a szivatót, tudni kell ABS nélkül fékezni, sőt dupla kuplunggal váltani. Ha valami útközben elromlott, meg lehetett javítani. Kerékcsere,
sőt gumicsere, de még kisebb motorhiba javítás is.
Ma meg? Mindent automata csinál. Annyira jól, amennyire jól az ismeretlen szoftveres megírta a programot. Az úrvezető csak nyomja a két pedált, tekergeti a kormányt és bízik a szoftverben. Aztán ha valami megzakkan, vége. Még olyan egyszerű dolgoknál is, mint egy gumidefekt. (2018-ban három gumidefektem volt, ebből egy Ausztriában. Egyetlen megoldás a mobil gumiszerviz, kijönnek és vagy megjavítják, vagy kicserélik a gumit. Mert olyan, mint pótkerék nincs, de egy mai autós nem is tudna kereket cserélni.
És már itt vannak az önvezető autók a kanyarban. Amikor még több, még magasabb szintű döntést hoz a szoftver.

errrrrrrrrr 2019.01.04. 16:42:32

gcergberhuibnvgeuimjbkl bjkd kldjifdj,emioc,ler,cer,kpo

ezt a hsz-t írhattam volna egy Erika írógéppel is. nem lenne több értelme úgy sem.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.01.04. 17:26:44

@Retrográf:
Ár: nyilván csak tippeltem, de egy tekercs film kb. 3-4000 ft, hívás: 1500-2000 Ft, papírkép mérettől függűen 30-1000 Ft/db.
Digit. géppel ész nélkül fotózás: miért is fotózna egy értelmes ember rengeteg képet, csak azért, mert digitális géppel fotóz? Mi is azt tanítjuk, hogy _gondold át_ a beállításkat _mielőtt_ elkészíted a képet! Nem termelünk digitális hulladékot ugyanis. A fotózás módszere ugyanaz lehet filmes és digit. géppel is, ez _csak_ a fotóson múlik. Nyilván nincs értelme a @Szabványok: által is említettt sokezer képre egy témáról. Ez egyaránt érvényes munkamenet amatőr és profi fotózáskor is.

De, a digitális egy nagy előnye, hogy _azonnal látjuk_ a végeredményt, így sokkal alkalmasabb pl. tanulásra is, mint a filmes. Ráadásul akkor és ott tudjuk korrigálni a hibákat, tehát nem kell utólag sírni az elrontott fotók miatt (amik mindig lesznek, bármiylen profi a fotós, pl. a modell bepislog!), mint a filmes fotózás esetében.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.01.04. 17:47:38

@Szabványok: Mindent digitális géppel is meg lehet csinálni. Technika és fegyelem kérdése.

Szabványok 2019.01.04. 18:07:23

@molnibalage: Valóban csak fegyelem kérdése. De az emberek lusták. Én még tudtam dupla kuplunggal váltani. Sőt (valamennyire) kuplung nélkül is. De a jó szinkronváltók leszoktattak róla. Amikor az első automataváltós autómat megvettem, még igyekeztem mindig áttenni manuálba és (a szoftvernél okosabban, előrelátóbban, saját szempontok szerint optimalizálva) kézzel váltani. De ma már hagyom D-ben és el is feledkezem az egész váltásról.

Ugyanígy vagyok a fotózással. 30(!) évig fénymérő nélkül fotóztam. Nem volt fénymérő a gépben, vagy ha volt, nem volt benne elem. Megtanultam megbecsülni a fényviszonyokat és még diára is jó eredményeket értem el becsléssel megállapított expozíciós értékekkel. Nem hiányzott a fénymérő. Aztán lett egy gépem, aminek volt A módja. Egyre többször használtam. Egyszer csak azt vettem észre, hogy kényelemből P módba tettem a gépet, a franc fog foglalkozni ezzel a blendével, az esetek nagy részében jól kitalálja a sw.
Az AF-fel is ugyanezt játszottam el. Eleinte megbecsültem a távolságot és azt állítottam be. (Vagy éppen makrofotózásnál megmértem.) Aztán jött a csoda a tükörreflexes gép, mikroprizmával(!) és olyan könnyen állítottam be a fókusz a Spotmaticon, mint ahogy a szemem beállítja. Ezután 10 évig küzdöttem, hogy az AF-s gépeken próbáltam MF-ben állítani az élességet. A szar, kis nagyítású, mélységélességet rosszul mutató keresőkben. Végül hagytam a fenébe, hagyom az AF-t. Egy mai jó gép AF-je elfeledteti velem a kézi élességállítást.

Lehet, persze, hogy lehet mindent digitális géppel is.
De az emberi lustaság nagyon fontos tényező. A mai fiatalok nem is akarják megérteni a fotózást.
Sőt, nem is akarnak fényképezőgépet!
Elolvassák, hogy melyik telefonnak legjobb a fényképezője és azzal fényképeznek. Ha nem elég jó a kép, akkor ráeresztenek valami kreatív képjavítót és akkor már jó.
(Persze csodálkoznak, hogy a nagy látószögű telefonobjektívval készített képeken, miért olyan idióta, nagy orrú a kedvesük, de a többieké is ilyen.)

Viszlát és kösz a halakat 2019.01.04. 18:22:02

@TBone: "Előhivatom, és albumban vannak, a gyerekek állandóan előveszik az albumokat, imádják lapozgatni. A digitális gépel készült több ezer kép ott van a meghajtón, soha egyszer nem néztük őket vissza."

Lehet, hogy ujat mondok, de a digitális képet is ki lehet nyomtatni majd albumba rendezve lapozgatni. Ennek semmi köze ahhoz, hogy a kattintás után a fény milyen hordozón alkotta meg a képet. Másrészt digitálissal se KÖTELEZŐ többezer képet lőni csak azért mert lehet

Szabványok 2019.01.04. 18:22:17

@Fotósképző:
"Ár: nyilván csak tippeltem, de egy tekercs film kb. 3-4000 ft, hívás: 1500-2000 Ft, papírkép mérettől függűen 30-1000 Ft/db.
Digit. géppel ész nélkül fotózás: miért is fotózna egy értelmes ember rengeteg képet, csak azért, mert digitális géppel fotóz?"
Pontosan azért, mert ingyé' van. Már az én telefonomban is 256GB memória van. Hát persze, hogy egy céges vacsorán csinálok vele pár száz képet.

"Mi is azt tanítjuk, hogy _gondold át_ a beállításkat _mielőtt_ elkészíted a képet! Nem termelünk digitális hulladékot ugyanis."
Ti ezt *tanítjátok*. Hány embernek? Mert százezrek, sőt milliók fényképeznek csak Magyarországon. Kinyílott a pitypang a kertben, lefotózzák a telefonnal és máris megosztják fészbukkon. Gondolkodni, megtervezni, megkomponálni a képet? Azt sem tudja mi az! Kompozíciós elvek? Tényleg nem ismeri. ezért aztán az emberek kinéznek a képből, le van vágva kezük, fejükből villanyoszlop nő ki, úgy néz ki, mintha a feleség 120kg lenne és 40cm hosszú lábai lennének, stb.
Aztán a világítás! Na, arra *senki* nem gondol. déli napsütésben fotóznak arcot, amikor fekete szemüregek lesznek a krétafehér arcokon. De meg sem akarják tanulni. Hanem várják a szoftvert, amelyik ezt automatikusan kompenzálja.

"De, a digitális egy nagy előnye, hogy _azonnal látjuk_ a végeredményt, így sokkal alkalmasabb pl. tanulásra is, mint a filmes."
De nem nézi meg! Hanem biztos, ami biztos csinál jó sokat, valamelyik biztos jó lesz! (A telefonomnak(!) van olyan üzemmódja, hogy a gombnyomás előtt(!) és után 5-5 képet fotóz. Amit majd utólag kiválaszthatok, hogy melyik a jó.)
Pontosan azért, mert ha rossz, akkor könnyen kijavítható, nincs motiváció a tanulásra. Amikor egy heti zsebpénzemet elbasztam, akkor nagyon megtanultam, hogy mennyit kell exponálni erdőben.
Ki az aki kiértékeli a képet? A helyszínen! azt sem tudja miért rossz! Csak annyit lát, hogy nem lett olyan szép a csaj a képen, mint a valóságban. Biztos meg kell venni a következő fényképezőgépet, az már tudni fogja, hogy mit kell ilyenkor csinálni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.01.04. 18:23:40

@Szabványok: Én pont az ellentétes oldalon vagyok. 5 évig nyúztam egy kompaktot szénné, mindent manuálisan állítva rajta. Éppen életem első tükrös gépem vásárlása előtt állok két objektívval. Egyet már teszteltem. A gazdája annyira nem tudta használni, hogy fel sem tűnt neki, hogy a gép nem képes fókuszálni adott beállításokon túl, mert elromlott a gép...

Mivel a kompaktom objektívje a 20x zoom átfogás és 24 mm-es volta miatt korlátos igencsak megtanultam kisajtolni belőle mindent. Emiatt viszont állandóan állítgatni kell és nem lövök szanaszéjjel mindent.

Mindig röhögök, amikor tükrös gépet látok úgy, hogy full autóban használják. Oda felesleges volt az a gép...

Viszlát és kösz a halakat 2019.01.04. 18:25:09

@TBone: "Igen, a digitálisat is ki lehet nyomtatni,de az egy extra macera. A filmet csak beviszem, és következő héten meg is van."

Spec a digitálisat be se kell vinni és a film áráért másnap házhoz hozza a futár szóval ez szerintem kicsit mellé ment :)

Viszlát és kösz a halakat 2019.01.04. 18:32:35

@Szabványok: "Az ember másképp fotóz filmre, mint digitálisra." Ez egyéni döntés kérdése. Keress a fiók mélyén egy 64MB-os kártyát és máris átélheted a "24kocka után vége" érzést:)

Másrészt amikor a családi képeken a 24ből 13-on épp pislog a kis Margit a többi meg bemozdult vagy atomvakus mert a 200as film ennyire elég a nagyszobában este akkor azért felmerülhet, hogy jobb lett volna inkább a digigép iso3200on

Szabványok 2019.01.04. 18:45:54

@molnibalage: :-)
30 évig nem is volt lehetőségem zoomot használni, de nem is akartam volna a gyengébb minőség, több lencse, több tükröződés miatt. Az 50mm/1,4 mindenre jó! Aztán vettem hozzá egy 28mm-t, ami akkor ultranagylátószögnek számított és 100mm/2.8-t embert fotózni. Nem kellett több. Azóta annyi változott, hogy nagylátószögnek 20mm vagy 24mm-t és a 100mm/2.8 helyett egy telezoomot (pl. 80-200mm) viszek magammal.
Elég. Amit ezzel nem tudok lefotózni, ami képet ezekkel nem tudok elkészíteni, azt mással sem tudnám.
Persze én is vettem pár szuperzoomos kompaktot, mert az szemképráztatóak a műszaki adatok, de nem lettek jobbak a képek. (Azért lehet, hogy veszek egy Nikon P1000-t "just for fun". )
Cserélhető objektíves gépemhez egy 70-300-s a leghosszabb zoom, de ritkán használom. Van egy 500mm-es tükörobjektívem, de azt még ritkábban.

A "fejlődés" megállíthatatlan!
A papám még lemezes géppel kezdett fotózni, majd rollfilmre, míg a végén áttért a kisfilmre.
Én már eleve kisfilmmel kezdtem, 10 éve már digitálisra fotózom és egyre többször elégszem meg a telefon fotóképességeivel.
Azért tettem a "fejlődés"-t idézőjelbe, mert a papám 80, vagy épp nagyapám 90 éves képeit ma is elfogadhatónak találom. (Na jó, akkor még általános volt a ff fotózás.)

Azért még vannak filmes gépeim, objektívem,filmjeim, előhívóim, nagyítógépem, stb. Ha majd öreg leszek, akkor majd Asahi Pentax Spotmatickal, egy 50mm/1,4 SMC Takumarral, NP55-ös ff filmmel fogok fotózni, és még aznap előhívni, nagyítani a képeket!

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.01.04. 20:54:43

@Szabványok: Magam is tisztában vagyok a nagy tömeg fotózáshoz való általános hozzáállásával, nagyon sok hasonló tapasztalatom van, mint amiket leírtál. De nem róluk beszélek, hanem azokról, akik odafigyelnek a fotózásra, a fényképekre (akikről a blog is szól), mert számukra ez alkotás, nem pedig gombnyomogatás.

Egyébként azért is jó a mobil, mert a benne lévő "képrögzítő eszköz" révén sokkal többen kerülnek kapcsolatba a fényképezéssel, és kezdenek komolyabban is fotózni, mint korábban, a filmes világban. Nagyon sok tehetséges, 10-12 éves gyerek volt már nálunk, akik olyan képeket készítettek, mint sok felnőtt sosem tudna.

Szabványok 2019.01.04. 20:55:18

@Viszlát és kösz a halakat: :-) Van még 16MB-os kártyám is. De egy kép (ARW-ben) 86MB, úgy hogy a 64MB-ra egyetlen sem férne fel. :-)

Hát pontosan ez az!
Aki megszokta, hogy filmre fotóz, annak nem pislog 24-ből 13-on a kis Margit.
Portrét, ember tudni kell fotózni és ezt meg lehet tanulni.
Ha egy óvodai ünnepségen vagy díjátadón minden gyerekről egy, max. két képet tudsz készíteni, akkor jól el kell találni a látószöget, kompozíciót, megvilágítást és legfőképpen az expozíció pillanatát.
Fotóztam sokat, nagyon sokat szobában és 11/24-nél sokkal jobb volt a sikeres képek aránya.
Vakut soha nem szerettem. Egy időben használtam, de természetesen akkor is csak indirekten. 100 ...400-s színes (Reala, NPH400, stb.) filmeket használtam általában. Jól lehet fotózni vaku nélkül is szobai világításnál. Fényerős objektív kell, jó fényképezőgép, biztos kéz és jól kiválasztott pillanat Meg lehet tanulni, én is megtanultam. FF-ben használtam magasabb érzékenységűt is, sőt sokszor túlhúztam hívásnál, volt, hogy gyetyafénynél csináltam portrét.

Persze, akinek ott a kezében a digitális gép 64GB-os kártyával, 25000-ig állítható érzékenységgel, gyors sorozatlövéssel az miért tanulja meg? Pontosan úgy nem fogja megtanulni, mint egy mai autóvezető a dupla kuplungos váltást, vagy a szívató kezelését.
Pontosan erről beszélek.

Blindmouse 2019.01.04. 20:58:55

Aki nem látja az óriási differenciát, hangulatban, információban, színvilágban az analóg, és a steril élettelen digitális közt az inkább ne nézzen fényképeket soha.. semmiről.. :)

vomit 2019.01.04. 21:09:38

@Viszlát és kösz a halakat: Azt hiszem sosem fogod megtapasztalni, milyen érzés kézzel tüzet csiholni egy motorban. A videón az ember rosszul fog rá, azt nem szabad utánozni. A hüvelykujjat nem szabad fullban rákulcsolni, hogy visszarúgásnál kicsúszhasson a marokból. Mindig felfelé rántani kell, lefelé nyomni pedig csak lassan, máskülönben még a próbálkozó karját is eltörheti.
www.youtube.com/watch?v=zsGUoljkrDE

Szabványok 2019.01.04. 23:50:57

@molnibalage:
Akkor megerősítelek: Zeiss T* objektívek használok és iPhone x-em van.

errrrrrrrrr 2019.01.05. 10:26:44

Olyan ez, mint amikor értelmetlen és értelmezhetetlen képeket lőnek 100 éve lejárt polaroidra, aztán művésznek képzelik magukat ettől. Holott max a nyersanyag és a fos polaroid gép hordoz némi különlegességet. Persze jó ráfogni a komponálási és expó hibákat arra, hogy ez lejárt cucc és régi gép sz.r lencsékkel meg amúgy is a ku.va édesanyád, ha nem érted. Meg köll tanulni fotózni, aztán utána lehet választani, hogy milyen eszközzel tudja kifejezni magát az ember. Megjegyzem a fészre meg instára a telefon alkalmas, mert azonnal lehet tolni a képet. Aki meg a hátán akar egy komplett szerkót cipelni és fekete lepellel a fejin archaikus fotózsenialitásokat készíteni, az is rendben van. De csak a nyersanyagtól nem lesz semmi sem egyedi vagy különleges.

Retrográf

A Retrográf célja, hogy teret adjon azoknak a dolgoknak, értékeknek, amelyekkel napjainkban ritkábban találkozunk, és amelyeket élmény újra és újra elővenni és beszélni róluk - hiszen a múlt összeköt.

Friss topikok

süti beállítások módosítása